בכל שנה יש כ-380,000 ייעוצים הקשורים לבעיות דנטליות במסגרת הרפואה הראשונית באנגליה. מטרת המחקר היתה לבדוק מדוע מטופלים מעדיפים להתייעץ עם רופא משפחה ולא עם רופא שיניים כאשר הם חווים בעיות שיניים או חניכיים.

החוקרים ביצעו מחקר איכותני באמצעות ראיונות מובנים למחצה שכלל מבוגרים אשר הגיעו לייעוץ אצל רופא המשפחה באנגליה במהלך 12 החודשים שקדמו לביצוע המחקר. המשתתפים גויסו באמצעות רשתות חברתיות ופרסום מודפס כמו מודעות אינטרנטיות, פרסום ב-HealthWise Wales, מחקר העוקבה הלאומי Welsh ומפה לאוזן.

במסגרת המחקר בוצעו 39 ראיונות טלפוניים והם תומללו ועברו אנליזה תמטית. החוקרים מצאו שההתנהגות של המטופלים הושפעה מהאופן בו הם פירשו את התסמינים שלהם, מהתפיסה שלהם לגבי התחומים הנכללים במסגרת הרפואה הראשונית, הנוחות הקיימת בפנייה לקבלת ייעוץ רפואי או דנטלי, חוויות קודמות מטיפולי שיניים, כולל חרדה וחוסר שביעות רצון מטיפולי שיניים קודמים ומוכנות ויכולת לשלם עבור טיפולי שיניים.

החוקרים הסיקו כי ישנן מגוון סיבות בגינן מטופלים פונים לרופא המשפחה כאשר הם סובלים מבעיה דנטלית. קיים צורך בהתערבויות יעילות שיפתרו את המחסומים הקיימים בגישה לקבלת טיפולי שיניים. כמו כן, יש צורך בפרסום מידע נגיש שיבהיר למטופלים לאן עליהם לפנות כאשר מופיעה בעיה רפואית מסוימת ורופאי המשפחה צריכים לדעת מתי לא לטפל במטופלים שמגיעים אליהם עם בעיות דנטליות. החוקרים הסיקו גם כי על רופאי השיניים להיות נגישים יותר כאשר מדובר במקרים דחופים.

מקור:

Cope, A.L. et al. (2018) British Journal of General Practice 68,677.

נושאים קשורים:  מחקרים,  בעיות דנטליות,  נגישות,  טיפול דנטלי,  מידע נגיש,  מחקר איכותני